warkit...

warkit... nu är det hårdjobb med analysen som gäller. tjuvstartade lite idag så förhoppningsvis kan vi vara lediga på torsdag och fira S ordentligt! tyvärr får bali vänta till på tisdag eftersom det blir grillfest på måndag med celebert besök från sverige i form va våran handledare... ;)

ikväll blev det pizza party  på nanamia pizzeria med A&J och två söta tjejer från skolan. de säger att de är 24 år men de ser ut att vara kanske 17år... så är det med alla här. de ser mycket yngre ut än vad de är.

den ena av tjejerna är som majoriteten av befolkningen här, djupt troende, och hon ber fem gånger om dagen. morgonbönen infaller innan soluppgången så hon måste gå upp ungefär 04.30 varje morgon. tänk vilken övertygelse och tro det krävs för att leva så. jag kan inte säga annat än att jag är imponerad, samtidigt som jag även undrar hur mycket religionen inkräktar på livet... eller vad jag nu ska säga. det känns som att de går miste om så mycket pga av religionen.. fast vem är jag att döma, jag går väl till kyrkan kanske en gång om året..om ens det! 

i fredags på via via, restaurangen, pratade jag med en indonesisk tjej som är lika gammal som mig. ganska snart kom vi in på sånt som inte är tillåtet i hennes kultur men i min, så som sex, alkohol och tobak. hon frågade om jag låg med min pojkvän, om alla i sverige rökade och om en öl fick mig att "flyga".  här är alkohol inte tillåtet, man får ej bo ihop innan man är gifta och heller inte ha sex före äktenskapet. vi lever verkligen i helt skilda världar. intressant för det får en verkligen att tänka till över vad som egentligen är bra eller dåligt med vår kultur och vad som kanske är bättre här, eller som vi är väldigt tacksamma för att vi inte har hemma.... 

jag skulle vilja tro på något lite mer.. verkar coolt. fast kanske inte så extremt som här, men lite lagom...
lagom är bäst som vi säger hemma i sverige ;)

Love E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0